søndag 29. mai 2016

Lite folk og mye fugl under Fuglenes Dag 2016 på Fiskum

Rosenfink (foto: Steinar Stueflotten)


Tårnvert Steinar Stueflotten forteller følgende om dagens begivenheter:

Jeg hadde meldt meg på som tårnvakt på Fiskumvannet fra kl.8 til 14 på Fuglenes Dag, og var ute i god tid da jeg passerte Mjøndalen i 7-tida. Men der fikk jeg en telefon fra Lennart Wam Hansson om tre fjellmyrløpere på Linnesstranda! Dette var en unik mulighet for meg til å få med meg en ny Buskerudart, så jeg snudde i rundkjøringa ved Statoilstasjonen og kjørte i all hast tilbake til Linnesstranda, løp ut til tårnet, fikk sett og fotografert fjellmyrløperne før jeg 5 min seinere måtte løpe tilbake til bilen og kjøre til Fiskumvannet i håp om ikke å komme altfor sent til dagens arrangement. Kl. 08:10 var jeg på plass på parkeringa på Hegstad mens regnet pøste ned. 

Bare en person til hadde møtt opp i regnværet, Lars Dolmen fra Kongsberg, og vi to var de eneste som deltok på tårndagen denne våte maidagen. Ikke desto mindre ble det en brukbar fugledag med totalt 47 arter. Følgende kan nevnes spesielt: en 2K rosenfink hann sang ivrig ved tårnet hele dagen, men bare hunnen i det stasjonære paret viste seg en gang, et gulerle-par besøkte antatt reirplass et par ganger rett øst for tårnet, ei vannrikse kunne høres et par ganger i takrørsbeltet ytterst på Hegstadmyra. Kl. 12:55 ankom det 15 grågjess med ei hvitkinngås på slep, og da vi var tilbake ved bilene kl. 13:37 strøk det en lerkefalk rett over oss. Av andre rovfugler så vi bare en musvåk som satt i et tørt tre ovenfor Tandberggården. Det merkelige ved denne var at den tilsynelatende hadde en stor hvit flekk i nakken. Midt på dagen var det oppholdsvær et par timer slik at vi kunne stå oppe på toppen av tårnet, men ellers regnet det hele tida, så svalene måtte fly lavt denne dagen. 

Ingen vipeunger ble sett på beitemarka, men de er nok der. Hekkesesongen begynner nå å gi resultater for ute på vannet kunne vi observere et grågåspar med 2 pull, to stokkand hunner med hhv. 8 og 1 pull og ei kvinand med 7 pull».

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar